måndag 12 januari 2009

Kriget i Gaza, Liza Marklund & klåda i skrevet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4165759.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4166060.ab


När jag var ute och sprang för en stund sedan snurrade fem olika saker i mitt huvud:

Kriget i Gaza

Liza Marklund

Varför skulle jag raka musen? Det kliar som fan! Det i kombination med att sticka ut och springa i spetstrosor är näst intill självplågeri!

Meny à la finanskris

Lipstick Jungle

Vi får ta en sak i taget. Vi börjar med kriget. Genom åren när stiderna har blossat upp har jag frågat mig själv vad som ligger bakom. Flera gånger har jag försökt sätta mig in i historian men gett upp. Även denna gång. Jag letade på nätet och blev nedslagen av ett inlägg i ett forum där någon bekräftade just hur svårt det var att hitta information som var opartisk. Jag känner att jag vill ha en åsikt om det som händer. För många år sedan sökte jag till Polishögskolan. Ett moment i antagningarna är att skriva en uppsats. Jag hade fått tips om att man oftast får välja att skriva om ett av två aktuella ämnen. När jag skulle skriva kravallerna i Göteborg väldigt aktuellt och jag kände på mig att polisers rätt att använda våld skulle vara ett av ämnena. Jag visste vad jag hade för åsikt men förberedde mig ändå genom att läsa lite inlägg. Det man skrev skulle synas i sömmarna. Man skulle vara för polisvåld så klart, men nyanserad och inte för radikal eller framstå som en "stridis". Genom att läsa artiklar kunde jag använda mig av andras proffsformuleringar.

När det gäller konflikten i Gaza kan jag inte låna andras proffsformuleringar och komma undan med det. Jag förstår fortfarande inte bakgrunden till konflikten och jag ska verkligen inte försöka mig på en analys. Det är irrelevant. Det som är viktigt nu är att att oavsett vems felet är så är dödandet av snart 1000 civila helt oacceptabelt. Det är dags att glömma nu och svälja stoltheten. Ett slitet uttryck men ack så passande i sammanhanget: Om du vill förändra något, börja med dig själv.

Jag är nog den enda i Sverige som inte har läst Liza Marklunds "Gömda". Tidigare var det lite så att jag inte ville följa strömmen och det som låg på listorna. Men jag kommer ihåg att var och varannan läste både den och "Asyl" och hur förbannade alla var. Jag förstår att vissa av dom som läst boken känner sig lurade. Det blir så. För några år sedan blev det ramaskri i USA när det visade sig att en bestseller som utgav sig för att vara en självbiografi var uppdiktad. Författaren hette James Frey och boken "Tusen bitar". Nu är det några år sedan Liza Marklunds böcker kom ut men vad jag förstår så är genren "Misery Lit" starkt på uppgång. Människor vältrar sig i andras söndertrasade liv och känner sig själv lyckade och lyckligt lottade. Eller vad det nu är. "Pojken som kallades det" etc. Ingen av dom böckerna skulle vara lika framgångsrika om det var ren fiction. Det är som min brorson. Han är ett och ett halvt men han har full koll på vilket trådlösa tangentbord som är det riktiga och vilket kasserade trasiga som han fått. Det ska vara på riktigt, annars duger det inte. Jag tror faktiskt inte jag kommer att läsa Gömta och Asyl.

Precis som för Volvo så är min ekonomi rejält ansträngd just nu. Peppar, peppar, jag har inte blivit direkt drabbad bortsett från att min ränta som är någon slags tremånaders ränta fortfarande ligger högt. Och en badrumsrenovering som sved i kassan. Så, jag tänkte ge mig själv en ekonomisk utmaning i veckan. Jag får bara laga mat på det jag har hemma i skafferiet och i frysen. Det är tillåtet att köpa lite färskvaror som mjölk och någon grönsak för det totala värdet av 100 kr. Idag var förhoppningarna inte så höga, för planen var att göra en soppa på röda linser och en gul lök. Men, den blev riktigt riktigt bra. Jag kan inte redogöra för hur jag gjorde för allt var på en höft så där. Ingredienserna var vatten, linser, en gul lök och en buljongtärning. Utsökt var det i alla fall och bra bränsle inför löprundan.

Oj, jag hoppade nästan över Itchy & Scratchy i skrevet (blev ni oroliga?). Well, låt mig bara säga att jag ska försöka vara lite mer planerad i mitt avlägsnande av kroppshår i fortsättningen och vaxa istället. It hurts like hell men för några futtiga minuter istället för en veckolång pina som rakning resulterar i.

Till sist, Lipstick Jungle. En ny serie baserad på Candace Bushnells bok. Ni vet, hon som skrev boken som sedan blev Sex and the City. Av det lilla jag sett i reklamen för seriestarten så är det övertydligt att den ska stilla hungern för oss Sex and the City junkies. Klart man är skeptisk. Risken finns att det blir en kalkonuppföljare. Den har alla ingredienserna: Kläder att tråna efter, miljardärer, lyckade karriärer och relationsproblem. Jag är inte övertygad tyvärr då den försöker allt för desperat att axla manteln. Det är inte lagom rika snubben Mr Big, utan en Gassiljonär. Det är inte hyfsat intressanta och bra karriärer utan det är "Top 50" mäktigaste kvinnorna i NY. Mnjää...jag vet då inte.

Just ja, jag kom in på polishögskolan men valde bort det. Och tack vare ROT-avdraget så får jag nog tillbaka en sisådär 25000 kr på badrumsrenoveringen. Hurra! Någon gång 2010 - Suck....

/Hallonsmultronjordgubb

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar