söndag 21 december 2008

Solen i ögonen. Yes!

När jag vaknade idag och konstaterade att solen var framme så hade jag bara ett mål med dagen. Att få solsken i ansiktet. Utan att äta frukost slängde jag på mig min allra frilufsigaste söndagsoutfit. Jag hann inte ens leta fram ett par trosor utan slängde på mig mina långkallingar som otroligt nog är 20 år gamla (men mycket sporadiskt använda och helt ok nota bene). Det var bråttom. När går solen ner så här dags på året? Klockan var 11 och jag trodde det var fråga om någon enstaka timme. När man inte sett solen på en månad så glömmer man sånt. Ett par överdagsbyxor en hoodie, fleece och halsduk och jag gav mig ut. Jag såg solens sken ganska högt uppe på husen. Frågan var bara vart man kunde gå för att faktiskt befinna sig i den utan att behöva klättra upp på en fasad. Jag började att gå mot Kungsholms Strand och såg solen spela på fasaderna på andra sidan kanalen. På slutet av St Eriksbron, precis där husen tar vid fanns den! Jag stannade och hängde där i några minuter.



Dumt nog hade jag haft för bråttom ut för att äta frukost och magen började gnälla. Jag insåg att min plan att gå norrut för att få sol var ganska korkad. Så jag vände och började gå mot Norr Mälarstrand istället. Trots att jag har bott på Kungsholmen i över 3 år har jag inte besökt Muffin Bakery på hela tiden. När jag kom dit såg jag att solen strilade genom fönstret. Perfekt. Då kunde jag sitta i solen fast inomhus. Det var rätt tomt och jag spanade in ett bord som badade i sol. Alla utom jag var där tillsammans med någon och med minst ett barn. En man vid ett bord var ganska snygg. Tittade han inte lite? För ett ögonblick kände jag mig som en hot chick och rätt åtråvärd. Jag lät mig tro att han trånade lite efter mig istället för sin tjej som satt mitt emot och helt ärligt såg skittrist ut. Det fick mig att må bra. Det och choklad/cheesecake muffinsen.



Ett annat par skulle slå sig ner vid bordet bredvid när killen säger: "Ska vi inte sätta oss där ner istället så vi slipper ha solen i ögonen" Va?? Hur vågar han förödmjuka solen på det viset? Varför vill man INTE ha solen i ögonen när den inte behagat visa sig på en hel månad? Trista människor.



Så här långt har det varit en bra dag. Fast jag borde ta itu med den rena tvätten som ligger i en hög på sängen. Jag känner lite molvärk i magen och anar att det den tiden i månaden. Det får duga som ursäkt att strunta idet. Istället tänkte jag åka till Rosendalhs Trädgård för att spana in Eldfesten dom har där. Hyllning av solen och mörkret på en och samma dag är väl en perfekt söndag innan Jul? All for now. Kanske loggar jag in och berättar om Eldfesten. Vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar